Wednesday 11 June 2014

Need For Electricity

Aku start apply api awal bulan 5 kalo tak silap,utk rumah kebun aku di Kg. Tengah,Slim River..mula mula aku pergi TNB konon nak apply api ,rupenye kene g jumpe subcon TNB kalo nak apply api..tak payah jumpe TNB lansung pon tak pe,sume nye subcon yang handle,bayaran kepada TNB pon melalui subcon,aku first time nak apply api,memang aku tak tau mende..

TNB bg aku fon number subcon,ade 3 subcon yg aku dapat,sorang pon aku tak kol,pasal nye bile aku discuss ngan kontraktor yg buat umah aku tu beliau kate beliau ade kenal sorang subcon TNB yg memang selalu follow beliau,katenye keje ok & harga murah..india,name beliau raja 012-279 6613..Saje aku bagi no fon kot ade yg tecari subcon yg ok,aku kol die jumpe kat rumah tu & discuss harga..(tgh aku menaip ni subcon LAP plak tlepon,hari tu kate nk apply air kene ade geran,pastu xpayah plak,pastu nak kene ade geran plak,bastard!!!)

RM1600.00
Tu bayaran yg aku buat kat subcon tu untuk..
wiring  dalam rumah+pasang meter+plug point+DB+lampu & kipas..aku apply 3 phase punya supply,nak pasang 10 bijik aircond dalam rumah tu..hahaha..!

Memang cepat kerja india ni,hari ni deal besok teros datang buat wiring..duit nak cepat,buat kerja pon cepat,ini yg aku carik..die setel wat wiring,psang plug point dgn lampu dan kipas dalam mase 3-4 hari je,sekarang ni tunggu TNB je nak datang tanam tiang & bg meter,ni yg tanam tiang ni pon deme subcon kan pada org lain jgak xsilap aku(da sumenye subcon,padam jela TNB)..ni yang lambat dan menyampahkan..duit nak cepat kerja lambat,alasan deme kren auger utk korek tanam tiang tu rosak,dan sebijik mesin cover kawasan yg sangat luas,tiang yg nk tanam kat slim river,mesin nye datang dari tapah..dan aku dipahamkan ade sebijik je mesin tu,tu pasal bile rosak ape pon tabole,duduk tunggu diam2 je yg bole,jap lagi aku korek ngan cangkul baru diorang tau,bayar nak cepat,keje lambat..

Sebelum aku buat bayaran kat TNB diorang kene datang dulu untuk wat survey dan tetapkan hrga yg aku kene bayar..lepas diorang da survey,harga yg diorang bagi adalah..
Tarik supply- RM750
Deposit meter- RM1500

Jumlah bayaran deposit meter plak adalah berdasarkan kertas kerja yg dibuat oleh subcon,subcon akan buat 1 kertas kerja yg akan mengira jumlah anggaran penggunaan elektrik berdasarkan wiring yg telah dibuat,dan kertas keje tu nanti akan diserahkan pada TNB..

Memang aku xpuas hati ngan hrga deposit meter tu,tapi xpela nanti diorang akan pulang kan balance base on meter reading yg diorang dapat lepas beberapa bulan penggunaan..cumenye kos tu telah mengganggu bajet kewangan aku..

Total bayaran yang aku buat untuk dapatkan elektrik adalah..

Bayaran subcon-RM1600
TNB-RM2250
Total-RM3850

Ce kome bayang kan macam mana satu keluarga miskin nak apply elektrik kalo macam tu sekali kos yg perlu ditanggung,kalo pon kos tu boleh rendah lg tapi aku rasa tetap above RM1000..ramai lg sebenarnye kat luar sana yg hidup tanpa kemudahan elektrik..mana pergi nye kekayaan negara ni,kalo negara ni xkaya kenapa org2 yg di atas tu berlagak kaya dgn duit rakyat..bastard!

Rumah aku yg nak masuk api ni xdela beso mana,20ftX30ft jer..cukup la utk aku duduk ngn ibu ayah aku..setakat ni je dulu penulisan aku..

Terima kasih..salam hormat :P

2 comments:

  1. Well done...satu perkembangan menarik. Semakin rancak lah aktiviti lepas dah ada elektrik ni.

    Saya pun buat sbungan 3 phase..senang untuk pasang alat2 high capacity..welder ke..kompressor besar2 ke..tapi tulah.initial capital besar sikit.

    Semoga semuanya berjalan lancar!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah..in sya allah lepas da masuk letrik ngan ayor ni boleh la start duduk kat umah tu and start my farmers life haha..

      Delete